Te veel studenten!

22-03-2014 09:50

Hallo iedereen!

 

Deze week hebben we weer terug dagshiften gehad. Er is eigenlijk heel weinig gebeurt in onze werkweek omdat we weer met 8 studenten op de Labour Ward staan.. Dit is echt wel teveel. We hebben dan maar wat geholpen met de grote kuis en de opnames. Ik zal blij zijn wanneer we terug met onze nachten kunnen beginnen zodat we terug meer bevallingen kunnen doen. 

 

Zondag zijn de ouders van Jente aangekomen samen met Lief en Hans in Arusha. Lief is een zelfstandige vroedvrouw uit Olen en ze wou maandag heel graag kennis maken met de Tanzaniaanse verloskamer. Ze kwamen rond de middag aan en we hebben ze een rondleiding gegeven op de afdeling. Ze had pampertjes bij en kleedjes om uit te delen aan de moeders. De Afrikaanse moeders waren heel blij met het geschenkje. Vanaf we onze rug draaiden begonnen ze allemaal kleertjes te nemen uit de zak. 

 

Ik heb deze week maar 1 bevalling kunnen doen.. maar het was een boeiende bevalling. Het was een eerste kind en ik zag dat het hoofdje eraan kwam. Het was mijn beurt om een bevalling te doen en nam alles klaar en trok mijn handschoenen aan. Ik liet de mevrouw nog even meepersen omdat ik zag dat de baby nog niet de eerste weeën geboren ging worden. Er kwam ondertussen al een vroedvrouw aan die haar handschoenen aantrok en ze ging de bevalling weer van me overnemen zoals ze hier vaak doen. Toen heb ik vriendelijk gevraagd of ik de bevalling niet zelf mocht doen en ze zei dat ik wel een episiotomie moest zetten! Dit wil zeggen dat je een kleine knip zet in het perineum omdat anders de vrouw te hard scheurt naar misschien wel de verkeerde kant. Ze vroeg me of ik dit kon en heb hierop geantwoord dat we dit hadden geleerd op school en dat ik wist wat ik moest doen. Ik pakte de schaar uit de steriele verlosset en ik zag dat er een stuk was afgebroken van de punt van de schaar! Ik vroeg of ik wel met deze schaar moest knippen en ze zei van wel. Ik probeerde dan mijn vingers tussen het hoofdje en de vagina te steken zodat je niet met de schaar op het hoofdje van de baby zit, maar het was zo strak dat dit niet lukte. Dan kreeg ik als commentaar dat ik links moest knippen in plaats van rechts! Ik wou absoluut niet links knippen omdat we hebben gezien dat daar een zenuw zit die zorgt voor de bezenuwing van de vrouwelijke geslachtsdelen. Ik vertelde haar dit en ze zei dat het oké was om rechts te knippen. De episiotomie ging eigenlijk heel vlot. Het ziet er enger uit dan het is. De vroedvrouw zei wel hoe ver ik juist moest knippen want dat voel ik zelf zeker nog niet aan. Uiteindelijk is het kind vlot geboren en het huilde meteen! De placenta kwam ook vlot, maar daarna was het weer hechten geblazen. Het was weer niet makkelijk om te hechten en het duurde wel een half uuur denk ik, maar de wonde is dicht geraakt. Naast de episiotomie wonde was er nog een inwendig ruptuur en die heeft de vroedvrouw dan gehecht. Ik heb weeral heel veel bijgeleerd bij deze ene bevalling!

 

Woensdag hadden we na de middag afgesproken om met de medical volunteers naar het Snake Park te gaan en om bij te leren over slangen beten en hoe ze deze behandelen in Tanzania. We hebben ook heel wat slangen gezien in het park en we hebben op kamelen gereden! Dat was heel leuk!!

 

We zijn vrijdag samen met de ouders van Jente, Lief en Hans een safari gaan doen in het National Park van Arusha. Het was heel leuk om nog eens een safari te kunnen doen aangezien ik na 8 weken stage direct naar huis vertrek omdat ik vorig jaar al een safari heb gedaan. We hebben een stralende dag gehad met open hemel. De Mount Meru was heel duidelijk te zien en we hebben zelfs de Kilimanjaro kunnen zien! De top hebben we heel even onderweg kunnen zien maar vanaf we in het park waren lag de top helemaal in de wolken. In het park hebben we heel veel verschillende apen gezien, zebra's, giraffen, dikdiks, flamingo's,... gezien. Na de safari zijn we mee naar het hotel gegaan om nog even te gaan zwemmen. 's Avonds zijn we gaan eten in het lekkerste restaurant dat we tot nu toe hebben gehad. Na 3 weken Afrikaans eten smaakte dit echt wel!!

 

Groetjes,

 

Nathalie x

Onderwerp: Te veel studenten!

Datum: 28-03-2014

Door: Mac Sakamoto

Onderwerp: michael kors men bages michael kors metallic tote



Datum: 23-03-2014

Door: Luc Gerarda Yana

Onderwerp: goe gedaan

Goe gedaan Nathalie !!!
groetjes uit Nijlen

Datum: 22-03-2014

Door: Tante Mia

Onderwerp: mooi

Dank U Nathalie voor de mooie foto's,en we genieten bij het lezen van je
blog nog fijne dagen en vele bevallingen.
We zien uit naar een volgende blog groetjes xx

Datum: 22-03-2014

Door: Evelien

Onderwerp: RE

Goed gedaan, goed op uw strepen staan ze! Dat ze niet alles overnemen, want het is duidelijk dat jullie beter opgeleid zijn ;) Ge had toch beter al de kleertjes meegenomen die ik had klaar gelegd. Veel plezier! xxx

Datum: 22-03-2014

Door: Nathalie

Onderwerp: Re:RE

Ja ik wetet, ma men valies was al ma just van gewicht, ik had die ni meegekrege.. spijtig wel!!

Nieuw bericht