Weekendje naar Moshi

06-04-2014 18:41

Hallo iedereen,

Dit weekend zijn we naar Moshi gegaan, dit is een dorpje aan de voet van de Kilimanjaro. Hier kan je het startpunt van de Kilimanjaro bezoeken, koffieplantage, grotten, watervallen en warmwaterbronnen. Zaterdag morgen moesten we vroeg uit de veren om met de bus richting Moshi te vertrekken. We waren met 12 vrijwilligers van Projects Abroad. De rit duurde wel zeker 1,5 uur en daarna moesten we nog een Dala Dala nemen. Toen we dicht bij Moshi kwamen hebben we de Kilimanjaro in zijn volle glorie kunnen bewonderen. De top van de berg is zelden te zien en wij hebben de berg heel mooi in de zon kunnen zien schitteren!

We zijn begonnen bij het startpunt van de beklimming van de Kilimanjaro. Vanuit dit startpunt is de weg naar de top het ‘makkelijkst’. Daarna zijn we naar een koffieplantage geweest. Hier hebben we de koffieplant gezien, bananenbomen, avocadobomen, cacaoplanten en nog enkele andere planten. De koffieplantage stelde op zich niet zo veel voor want we hebben maar één koffieplant gezien. Na wat geschiedenis en info van de koffie hebben we zelf koffie gemaakt van verse bonen. We hebben ze geroosterd en gemalen en daarna hebben we verse koffie kunnen drinken en hij was heel lekker!

Na de koffieplantage zijn we de grotten gaan bezoeken. Deze grotten werden tot 1960 nog gebruikt om mensen uit de Shanga stam te verstoppen voor de Massai stam. Vroeger streden de verschillende volkeren tegen elkaar en de grotten dienden om de families te beschermen. De grotten zijn 4 km lang en er woonden in de 60 famillies samen met hun dieren. Het was heel boeiend om de geschiedenis hiervan te horen.

Na de grotten zijn we naar de watervallen van Ndoro gewandeld. Toen we aankwamen aan het startpunt om naar de watervallen af te dalen begon het juist te regenen, maar we zijn toch aan de afdaling begonnen. Door de regen was de route heel glad en we kregen zelfs een wandelstok mee om niet te vallen. Iedereen is uiteindelijk heelhuids beneden geraakt en het was zeker de moeite waard! De watervallen waren prachtig. We hebben dan enkele beelden vastgelegd en zijn terug naar boven vertrokken. Dit was een hele opgave terug naar boven klauteren!! Iedereen was kapot toen we boven aankwamen!

We waren langs een gewone weg naar het startpunt van de watervallen gewandeld, maar we gingen hierna nog een museum bezoeken. Onze gids had een wel heel interessante route uitgekozen om terug te wandelen. We zijn letterlijk door de Tanzaniaanse jungle gewandeld, we zijn over rotsblokken van rivieren geklauterd,…  het was een heel avontuur. Niemand had zo’n toch nog verwacht na de tot nu toe vermoeiende dag. Het museum viel uiteindelijk wel wat tegen, algoed dat het niet te lang duurde. We zijn dan naar het hotel gegaan en hebben daar snel onze rugzak afgezet om te gaan eten ’s avonds.

Na het eten is iedereen stik kapot zijn bed in gekropen. Het hotel lag midden in de stad dus er was ’s nachts heel veel lawaai en in Moshi is de temperatuur ook veel hoger dan in Arusha. Niemand heeft dus echt goed kunnen slapen.

De volgende morgen gingen we de ‘Hotsprings’ bezoeken. Er stond ons een busrit te wachten en daarna zouden we met de Tuk Tuk tot aan de hotsprings rijden. Een Tuk Tuk is een klein autootje op drie wielen. Om de hotsprings te bereiken moesten we door het platte land van Tanzania rijden, dus zandwegen en heel veel stenen en putten in de weg. Ik dacht echt dat mijn laatste uur geslagen was. Ik heb nog nooit zoveel schrik gehad om om te kantelen in dit autootje. We waren met 12 personen dus we waren met 4 Tuk Tuk’s. Hadden de bestuurders er niet beter op gevonden om te racen tegen elkaar, wat het in mijn ogen nog gevaarlijker maakte!! Uiteindelijk zijn we wel heelhuids bij de hotsprings aan gekomen en het was prachtig. In het midden van een droog gebied ligt daar een helder blauwe warmwaterbron omringd door tropische planten. We zijn dan maar direct het water in gedoken en het was heerlijk! Na een tijdje te hebben gezwommen zijn we teruggekeerd naar het busstation om de bus terug naar Arusha te nemen. Het weekend zat dus vol avontuur en het was zeker de moeite waard om eens te doen.

Groetjes,

Nathalie x

Onderwerp: Weekendje naar Moshi

Datum: 08-04-2014

Door: Ons Heidi

Onderwerp: waauw

Toch echt geweldig hé!! We zijn allemaal superblij da je het zo goed stelt daar, hoeveel bevallingen heb je nu al? Heel veel groetjes vanuit het regenachtige, donkere, koude Nijlen

Datum: 10-04-2014

Door: Nathalie

Onderwerp: Re:waauw

Ge zult het nu al wel op facebook gezien hebben zeker dat ik er 40 heb? :D

Datum: 07-04-2014

Door: Kimmy

Onderwerp: X

Amai Nathalie, jullie hebben echt de tijd van jullie leven! Als ik dit allemaal zo lees wil ik absoluut terug!!!

Datum: 07-04-2014

Door: Nathalie

Onderwerp: Re:X

Tuurlijk wilde terugkomen :D Tis hier geweldig! De mentaliteit vinnek nog altijd wa minder maar de uitstapjes en de stage zij geweldig!

Datum: 06-04-2014

Door: Evelien

Onderwerp: RE

Haha amai wat een avonturen :D Ik kan al niet wachten om al de verhalen te horen! Nog veel plezier! xxx